Malowanie natryskowe jest techniką malarską, w której urządzenie rozpyla na powierzchnię powłokę (farbę, tusz, lakier itp.) w powietrzu. Najczęściej stosuje się sprężony gaz – zazwyczaj powietrze do rozpylania i kierowania cząsteczek farby. Pistolety natryskowe wydzielały się ze szczotek powietrznych, a te dwa rodzaje pistoletów zwykle różnią się wielkością i rozmiarem produkowanego przez nie wzoru natrysku.

Lakiery samochodowe jak wybrać najlepsze rozwiązanie i na co zwrócić uwagę

W 1887 roku Joseph Binks, kierownik utrzymania ruchu w Chicago’s Marshall Field’s Wholesale Store, opracował ręcznie pompowaną maszynę do natryskiwania farbą zimnowodną do nakładania bieli na ściany podpiwniczenia sklepu. Francis Davis Millet, dyrektor ds. dekoracji na Światową Wystawę Kolumba w Chicago w 1893 roku, użył Binksa i jego systemu malowania natryskowego do nałożenia bielmy składającej się z mieszaniny oleju i bieli, która doprowadziła do budynków ekspozycji, zajmując znacznie mniej czasu niż tradycyjne malowanie pędzlem i dostrajając je do tego, co nazywa się Białym Miastem. W 1949 roku Edward Seymour opracował rodzaj lakieru natryskowego, farby aerozolowej, która mogła być dostarczana. Czytaj: Lakiery samochodowe – jak wybrać najlepsze rozwiązanie?

Wybieranie lakieru samochodowego

Szczotki powietrzne są trzymane w ręku i używane zamiast pędzla do szczegółowych prac, takich jak retusz zdjęć, malowanie paznokci czy malowanie dzieł sztuki. Opryskiwanie pistoletem pneumatycznym wykorzystuje sprzęt, który na ogół jest większy. Zazwyczaj stosowany jest do pokrywania dużych powierzchni równomierną warstwą cieczy. Pistolety natryskowe mogą być zautomatyzowane lub trzymane w ręku i mają wymienne głowice, co pozwala na stosowanie różnych wzorów natrysku. Jednokolorowe puszki po farbach aerozolowych są przenośne i łatwe w przechowywaniu.

Typy i rodzaje lakierowania samochodu

Proces ten zachodzi, gdy farba jest nakładana na obiekt za pomocą ciśnieniowego pistoletu natryskowego. Pistolet powietrzny posiada dyszę, zbiornik na farbę i sprężarkę powietrza. Po naciśnięciu spustu farba miesza się ze strumieniem sprężonego powietrza i jest uwalniana w drobnym strumieniu.

Ze względu na szeroki zakres kształtów i rozmiarów dysz, konsystencja farby może być różna. Kształt obrabianego elementu oraz pożądana konsystencja i wzór lakieru są ważnymi czynnikami przy wyborze dyszy. Trzy najpopularniejsze dysze to pełny stożek, pusty stożek i płaski strumień.6] Istnieją dwa rodzaje procesów natryskiwania pistoletem powietrznym. W trybie ręcznym opryskiwacz pneumatyczny jest trzymany przez wykwalifikowanego operatora, w odległości około 6 do 10 cali (15-25 cm) od obiektu, i przesuwany w przód i w tył nad powierzchnią, każdy skok nachodzący na poprzedni, aby zapewnić ciągłą powłokę.7] W procesie automatycznym głowica pistoletu jest mocowana do bloku montażowego i dostarcza strumień farby z tej pozycji. Malowany obiekt jest zazwyczaj umieszczany na rolkach lub stole obrotowym w celu zapewnienia równomiernego pokrycia wszystkich boków.

Wysokociśnieniowe niskociśnieniowe (HVLP) jest podobne do konwencjonalnego pistoletu natryskowego wykorzystującego sprężarkę do zasilania powietrza, ale sam pistolet natryskowy wymaga niższego ciśnienia (LP). Większa objętość (HV) powietrza jest używana do aerozolowania i napędzania farby przy niższym ciśnieniu powietrza. W rezultacie uzyskuje się większy odsetek farby docierającej do powierzchni docelowej, przy jednoczesnym zmniejszeniu nadmiaru farby, zużycia materiałów i zanieczyszczenia powietrza.